keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Oranssi viini osa I - Oranssi viini tulee

oranssi viini, natural wine, Gravner, 2016 viinitrendit
Veni Vidi Viinin kevät hehkuu oranssina.


On oranssin aika

Uuden vuoden koittaessa joulun viinit ovat jääneet taa ja kuplivat kuohauteltu kera rakettien. On aika haistella tulevia tuulia. Ennustaessani alkaneen vuoden viinitrendejä pistän kaikki munat yhteen koriin ja lausun, että vuonna 2016 on oranssin viinin vuoro. Tämä aiemmin marginaalinen viinityyli jatkaa maailmanvalloitustaan osana natural wine –liikettä, ja tavoittaa uskoakseni viinitrendinä (vihdoin, viimein) Suomenkin. Ja jos ei tänä vuonna, niin viimeistään tulevina vuosina!

Tänä keväänä kirjoitan ennustukseni kunniaksi juttusarjan oranssista viinistä. Sarjan puitteissa muun muassa arvioin ihastuttavia oransseja viinejä, esittelen oranssiin viiniin erikoistuneen viinibaarin, ja mikä tärkeintä, jatkan kanssanne Veni Vidi Viinin viinimatkaa Italian, Slovenian ja Kroatian yhteisellä raja-alueella tehden Visiitin maailmankuulun oranssin viinin tuottajan, Gravnerin, viinitilalle. Ihana ja kiehtova oranssin viinin täyteinen kevät on siis aukeamassa eteenne, hyvät viinin ja Veni Vidi Viinin ystävät!  Tällä kertaa aloitan kertomalla ihan perusasiat oranssista viinistä. Ensi kerralla sitten etenemme historiallisempiin kerrostumiin.


Siis mikä oranssi?

”Oranssi viini” -termin keksi puolivahingossa viinin maahantuoja David Harvey työskennellessään Sisiliassa Cornelissenilla. Heidän repertuaariinsa kuului oranssi tyyli, mutta nimitystä kuvaamaan tätä viinityyliä ei vielä ollut. Harvey heitti termin ilmaan ja siitä tuli pysyvä tapa kuvata tietynlaista valkoviiniä, vaikkakaan termi ei ole virallinen viinitermi. Yhäkin oranssi viini kuuluu muodollisesti valkoviinien luokkaan, koska se valmistetaan valkoisista rypäleistä kuten valkoviinikin.

Mikä siis tekee oranssin viinin? Vastaus piilee valmistustekniikassa, joka karkeasti ottaen on punaviinin valmistustekniikan kaltainen. Valkoviiniä tavalliseen tapaan valmistettaessa mehu puristetaan rypäleistä ja kuoret sekä siemenet jäävät puristimeen. Piste. Punaviinin kohdalla taas punakuoriset rypäleet survotaan tai litistetään rikki, minkä jälkeen kuoret sekä siemenet jätetään käymisen alussa kontaktiin, siis lillumaan, syntyneeseen rypälemehuun. Näin punaviinin valmistusprosessissa kuorista ja siemenistä uuttuu väriä, makuaineita ja tanniineja mehuun käymisen aikana. Kontaktin pituutta (yleensä muutamia päiviä) määrittävät rypälelajike ja viinin valmistajan tyyli. Hyvin runsaasti tanniineja ja uuteaineita sisältävien rypäleiden mäskiä ei kannata pitää kovin montaa päivää kontaktissa mehun kanssa, koska liikaa uuttunut punaviini on tiukkaa, ylitanniinista ja karua.

Oranssi viini valmistetaan kuten punaviini, rikottujen rypäleiden kuoria mehussa pitkään maseroiden, mutta valkoisista rypäleistä. Valkoisissa rypäleiden kuorissa on kuitenkin huomattavan paljon vähemmän väri-, uute ja makuaineita kuin tummissa rypäleissä, joten oranssin viinin valmistajat saattavat antaa kuorikontaktin jatkua kymmeniä päiviä, kuukausia, jopa vuosia. Tässä pitkässä kuorikontaktissa rypäleistä irtoaa väriä, tanniineja ja kitkeriä ainesosia. Lopullinen väri voi olla kuorikontaktin pituudesta riippuen mitä tahansa syvästä kullankeltaisesta meripihkan kautta jopa ruskeaan, ja viinin rakenne valkoviinille epätyypilliseen tapaan yllättävänkin runsaiden tanniinien dominoima. Kaikki rypälelajikkeet eivät sovellukaan pitkään kuorikontaktiin, vaan vain tietyt rypälelajikkeet pystyvät tuottamaan juuri optimaalisen kypsistä rypäleistä hienon, tasapainoisen hapokkaan, ryhdikkään tanniinisen ja silti elegantilla tavalla aromikkaan oranssin viinin. Rypälelajikkeen luonne ja rypäleiden laatu korostuu pitkän kuorikontaktin myötä: liian aromikas rypäle, ja aromikkuus dominoi muuta tasapainoa pitkän maseraation tuloksena. Hivenen raaka rypäle, ja siemenien kitkerät ainesosat kiilaavat kaiken ylle maussa ja rakenteessa – jälleen rikkoen viinin tasapainon. Ylikypsät rypäleet taas johtavat hapokkuuden menettämiseen, joka on oranssin viinin muutoin tukevassa rakenteessa raikkauden edellytys. 

Oranssi vaatiikin tyylinä viinintekijältä huomattavaa taitoa ja sen mainetta tärvelevät viinien heterogeeninen laatu ja hankalasti ennustettava säilyvyys, josta natural wine –ilmiötä muutoinkin runsain mitoin parjataan. Omalta osaltani voin sanoa, että ehdoton majoriteetti maistamistani oransseista ovat olleet upeita viinejä. Oranssin tuottajista merkittävimmät tuottavat jumalten nektaria, joka kilpailee ylpeästi samassa sarjassa maailman hienoimpien viinien kanssa. 

***

Näistä jännittävistä teemoista kuulette lisää seuraavissa oranssin sarjan osioissa. Toki hupsautan kevään mittaan väliin muitakin viiniteemoja ja arvioita punaisista uskolliseen tapaani, vaikka tämä kevät onkin oranssin sävyinen. Tervetuloa mukaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti